Granna dla starszaków





Były gdy zręcznościowe dla maluchów, pora na starszaków, których zadaniem będzie wykazać się znajomością literek.



Plansza jest dość nietypowa. Poruszamy się nie po linii prostej jak to zazwyczaj ma miejsce w planszówkach ale po siatce... do przodu, do tyłu, na boki, kilka razy przez to samo pole. Cel jest jeden... dotrzeć do mety znajdującej się po przeciwnej stronie planszy a jaką drogą się tam dostaniemy zależy tylko od nas.


W grze może wziąć udział 5 graczy. Każdy z nich ma swój pionek i żeton w kolorze pionka. Poza kolorowymi żetonami w zestawie znajduje się 42 żetony liter i żeton pierwszego gracza.



Wśród żetonów liter znajdują się żetony akcji, dzięki którym możemy zdobyć dodatkowy ruch bądź wymienić żeton na inny.


Klepsydra odmierzająca czas... 30 sekund. Gracze nie widzą przesypującego się piasku w klepsydrze bowiem jest ona umieszczona za specjalną zasłonką. Jeśli gracz nie zakończy swojej tury w ciągu 30 sekund, to nie zdobywa żadnego punktu, mimo, że włożył trud w wymyślanie wyrazów.


Do dyspozycji mamy 60 kart z różnymi kategoriami. Na kartach znajdują się bardzo ładnie zilustrowane zagadnienia (dzieciaki mogą traktować jako ukrytą podpowiedź jeśli brakuje im pomysłów), z którymi dzieci nie powinny mieć problemów... w lesie, w kieszeni, w mieście, zabawki, przedmioty i in.  




Część pól na planszy ma specjalne oznaczenie – na nich umieszcza się dwustronne żetony, o które rywalizują gracze. Żetony te z jednej strony mają literę, z drugiej wartość punktową lub ikonę akcji. Tak więc do końca nie wiadomo o co w danym momencie walczy gracz. Dowiaduje się tego dopiero po zdobyciu żetonu.


Grę rozpoczynamy od ustawienia pionków na starcie. W swojej turze gracz losuje kartę z kategorii i przesuwa pionek na dowolne pole na siatce: jeśli jest to pole zielone, to mówi dowolny wyraz pasujący do danej kategorii; jeśli jest to pole z żetonem to mówi wyraz zaczynający się na literę znajdującą się na nim i pasujący do danej kategorii. Każdy gracz ma 30 sekund i dowolną ilość pól do pokonania. Musi tylko dobrze oszacować swój czas. Jeśli zmieści się w 30 sekundach, pionek gracza zostaje na polu, na którym skończył on podawanie haseł a żeton przesuwa pod pionek. Jeśli natomiast nie zmieścił się w ustalonym czasie, wraca na pole, na którym rozpoczynał rundę, zwraca żetony, które zdobył w tej rundzie i odkłada je z powrotem na plansze. Dodatkowe punkty mogą zdobyć trzy pierwsze osoby, które przekroczą linię mety. Zwycięża osoba z największą liczbą punktów. 




Gra ma na tyle elastyczne zasady, że mogą w nią grać nawet młodsze dzieci nie umiejące czytać, można usunąć klepsydrę i nie grać na czas, można grać drużynowo.


Tempo Junior jest świetną grą dla dzieciaków w wieku wczesnoszkolnym.


Gra w słówka to gra, w której układa się słowa z wylosowanych liter. Słowa można układać w dowolnych kierunkach. Za każde ułożone słowo zdobywa się punkty a prócz tego za otoczenie specjalnych pól na planszy można zdobyć bonusy. Wyraz nigdy nie tworzy linii prostej, jest krzywą, czasem nawet zamkniętą, dzięki polom w kształcie hexów (sześciokąty).

Gra składa się z planszy a właściwie dwóch plansz, zawierających mniejsze i większe pole gry złożone z heksów i pól bonusowych; 4 stojaczków na litery; płóciennego woreczka; 84 żetonów z różnie punktowanymi literami, notesika i ołówka. Gracze w swojej turze mogą wyłożyć na planszę maksymalnie 6 liter, w taki sposób, aby utworzyć wyraz dowolnie odmieniony, ale nie będący nazwą własną. Nowe litery dokłada się do już znajdujących się na planszy liter, tak by żetony stykały się bokami. Utworzony wyraz może zawierać już ułożone litery, jednak po ułożeniu należy odczytać go na głos i podliczyć punkty. Jeśli graczowi uda się przy okazji całkowicie otoczyć pole bonusowe, dolicza wtedy kolejne punkty. Po ułożeniu wyrazu dobiera się z woreczka kolejne żetony, tak by zawsze gracz miał ich 6. W swojej turze gracz może wymienić dowolną liczbę liter zamiast dokładać żetony na planszę. Błędnie ułożone słowo jest karane utratą kolejki.









Zasady gry są bardzo proste, dzieciaki pojmują je w mig. W układanie słów wciągają się nie tylko dzieci ale i dorośli. Ta gra jest na prawdę fajna! Jest duuuużo lepsza niż krzyżówki. Świetna zabawa i nauka w jednym :)


Prześlij komentarz

0 Komentarze