Dobrych gier nigdy dość zwłaszcza, gdy za oknem zima jaka jest jaka jest... szaro, buro i bez śniegu, gdy nadchodzą ferie i czymś zająć trzeba dzieciaki. Granna zawsze staje na wysokości zadania i ku mojej uciesze wprowadza świetne gry dla przedszkolaków i dzieci wczesnoszkolnych.
Dziś pod lupę bierzemy dwie gry dla dzieci 5+.
Gra
Wyspa smoków to gra, w której nie ma pojedynczych
przegranych... tu wszyscy grają do jednej "bramki" i albo uda się im
odnieść zwycięstwo albo zwyczajnie wszyscy przegrywają i nie ma płaczu
(chyba, że grupowy) bowiem wspólna przegrana jest łatwiej akceptowana
przez dzieci.
Gra, która przenosi nas do świata fantazji... do świata, którym ludzie próbują odbudować zniszczony zamek, który chronił ich przed
smokami. Zamek składa się z 9 część, które potężna burza rozrzuciła po
wyspie. Zadaniem graczy jest odnalezienie tych części i odbudowanie zamku.
W skład gry wchodzi:
- plansza
- 5 żetonów smoków
- 4 pionki oraz 4 kółeczka znaczniki przypominające graczom o kolorze ich pionka
- 1 kostka
- 9 elementów zamku
Drewniane
pionki, gruba tektura planszy i pozostałych elementów, bajeczna estetyka, piękne grafiki - to nie może się nie podobać :)
W jaki sposób gramy?
Gracze poruszają się dookoła wyspy po wyznaczonych polach. Na 9 polach układa się tekturowe fragmenty zamku. Smoki umieszcza się w smoczej jamie. Gracz w swojej kolejce rzuca kością i porusza się dokładnie o tyle pól,
ile wskazała kość lub gdy na kości wypadnie słoneczko sam wybiera liczbę pól. Ale słoneczko ma też inne zadanie. Kiedy bowiem gracz trafi na pole, na
którym znajduje się smok lub kiedy to smok wejdzie na pole, na którym
stoi gracz, zawodnik trafia na środek planszy - tzw.
Zaczarowany Las. Słoneczko może go wybawić. Jednak nie jest
koniecznym to aby gracz sam je wyrzucił, może wylosować je jeden ze
współgraczy i wyciągnąć swojego kompana z lasu zamiast się przemieszczać
do przodu.Gracze muszą wspólnie to przekalkulować co bardziej się opłaca. Jeśli gracz zatrzyma się na polu z fragmentem zamku, to zabiera go i
układa przed sobą, pod warunkiem, że nie ma żadnego elementu. Gdy gracz
powróci na pole startowe to kładzie zdobyty fragment zamku na polu zamku
i wyrusza w dalszą podróż dookoła wyspy po pozostałe elementy zamku. Tak odbudowuje się zamek krok
po kroku. Proste prawda? Tylko z pozoru...
Im mniej elementów
zamku na trasie, tym ciężej na nie trafić z rzutu kostką. W dodatku w grę zamieszane są również smoki ;) Gdy na kostce wypadnie smok, smoki zaczynają schodzić ze
smoczej jamy na ścieżkę, po której chodzą gracze. Im gęściej od smoków,
tym trudniej je przeskakiwać tak aby nie trafić do zaczarowanego lasu, z którego wbrew pozorom wcale nie tak prosto jest się wydostać.
Grę można zakończyć na dwa sposoby... zwycięstwem graczy - gdy uda się im odbudować cały zamek lub przegraną graczy a zwycięstwem smoków – gdy piąty smok pojawi
się na trasie wokół wyspy (smoki najzwyczajniej w świecie blokują całą drogę i gracze
nie mogą jej jak przebyć).
Druga gra
Rekin - równie bajeczna grafika! Gra pełna rywalizacji, dużo w niej losowości ale logiczne myślenie czy obranie właściwej taktyki są równie ważne w walce z... rekinami. Rybki marzą aby dostać się do oceanicznego raju... rafy koralowej ale na swojej drodze spotykają głodne rekiny, które atakując je zmuszają graczy do najgorszych odruchów... wepchnięcie współzawodnika w paszczę rekina a tym samym wyeliminowanie go z gry tylko po to aby jego rybka mogła pozostać dalej na polu gry. Troszkę okrutne ale cóż... prawo dżungli ;)
W skład gry wchodzi:
- plansza
- 2 kostki
- 6 żetonów rekinów
- 4 znaczniki gracza
- 16 rybek po 4 w każdym kolorze
W jaki sposób gramy?
Z drugiej strony układamy rybki. Każdy gracz ma swój kolor ale rybki
układamy wszystkie, nawet te które nie należą do nikogo. Sami kolejno
wybieramy gdzie dana rybka będzie zaczynała grę. Mamy na to dwa pasy. Jeśli chodzi o rekiny to wybieramy 3 spośród 6 i ustawiamy je po drugiej stronie planszy... im mniejszy osobnik, tym łatwiejsza gra więc
wielkością i długością tychże drapieżników, regulujemy sobie poziom
wyzwania jakie nas czeka w drodze na rafę.
Żetony żetonami... grę opieramy na dwóch kostkach a na każdej z nich mamy rybki w 4 kolorach i wizerunek ryby czarnej z zębami
czyli drapieżnika. Kilka podstawowych zasad, które musimy przestrzegać:
- na kostkach wypadły 2 symbole drapieżników - możemy przesunąć 1 drapieżnika o 2 pola bądź 2 drapieżniki o 1 pole, drapieżnik może się
poruszyć do przodu lub góra-dół
- na kostkach wypadł drapieżnik i rybka - zawsze pierwszy rusza się drapieżnik
- na kostkach wypadły symbole dwóch rybek - jednej swojej a drugiej w innym kolorze - swoją poruszamy się do przodu lub góra-dół a nie swoją rybką tylko do przodu.
Komu uda się przetrwać? Kto
dopłynie do końca planszy? Wygrać
może ten kto dopłynął do końca lub ten kto ocalił cała swoją ferajnę
jako jedyny. Czyli aby wygrać musisz drapieżnikiem zjeść... swoich
kolegów.
Sytuacja na planszy zmienia się w mgnieniu oka przez co nie ma mowy o nudzie. Gra zmusza do myślenia, analizowania, szacowania.
Zarówno
Wyspa smoków jak i
Rekin to świetne gry rodzinne, które z czystym sumieniem polecamy!
0 Komentarze
Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)