Nauka czytania prędzej czy później czeka kiedyś każde dziecko. Jedne dzieci uczą się czytać jeszcze będąc przedszkolakami, inne dopiero gdy przekroczą szkolne mury. Jednym dzieciom nauka ta przychodzi z łatwością, innym niekoniecznie. Za sobą mam naukę czytania z moimi dziećmi. Nie czekałam, aż szkoła "ogarnie" z nimi ten temat. Jak się później okazało, dziewczyny do szkoły nie trafiły :)
Każde moje dziecko uczyło się czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną. A co to za metoda? Metoda krakowska lub jak kto woli metoda sylabowa. Podstawowym założeniem w proponowanej metodzie jest nauka czytania sylabami. Uważam, że metoda ta jest całkiem dobra, choć niekoniecznie sprawdzi się u wszystkich dzieci.
Z każdym dzieckiem naukę rozpoczynaliśmy od zabaw z książeczkami z serii Kocham Czytać. Moje dzieciaki je lubiły. Przeglądały je, czytały prawie codziennie. Przede mną jeszcze jedno wyzwanie... nauka czytania najmłodszego z rodu. Zobaczymy czy pójdzie mi równie gładko jak z pozostałymi dziećmi. Trzymajcie kciuki!
Kocham Czytać to pakiet 18 zeszytów.
Seria Kocham Czytać przeznaczona jest do wczesnej nauki czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz starszych – z wadami wymowy i/lub niezakończonym rozwojem mowy oraz zagrożonych dysleksją.
Zeszyty z zestawu Kocham Czytać pozwalają dziecku:
- poznać wszystkie litery polskiego alfabetu
- wcześnie rozpocząć naukę czytania
- zwiększać zasób słownictwa
- opanować sztukę czytania ze zrozumieniem
- uczyć się języków obcych
- przygotować się do pisowni trudnych wyrazów
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną ma dokładnie określone etapy:
Etap I
Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej.
Na tym etapie istotna jest kolejność wprowadzania liter:
najpierw pojedyncze samogłoski, potem ich sekwencje – najpierw tych
samych, np. AAA, EEE, a następnie różnych. Jeśli dziecko opanowało już znajomość samogłosek, stopniowo wprowadzamy nowe spółgłoski (zawsze w sylabach, nigdy w izolacji): p, m, b, l, f, w, t, d czyli sylaby otwarte...
Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów.
Poszerzamy zakres sylab otwartych,
wykorzystując nowe spółgłoski: s, z, k, g, j, n. Korzystamy także z
zestawów samogłoska + sylaba otwarta (np. ANA, ENE, itp.).
Czytanie sylab zamkniętych.
Pracujemy na sylabach otwartych i
zamkniętych z poznanymi dotychczas spółgłoskami, czyli: p, m, b, l, t,
d, f, w, s, z, k, g, j, n. Nowością na tym etapie będą sylaby zamknięte
(np. LOL, NYK, MUK, itp.)
Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych.
Na tym etapie dziecko zapoznaje się z dwuznakami oraz spółgłoską Ł.
Samodzielne czytanie tekstów.
Ostatni etap oparty jest głównie na samodzielnym czytaniu
tekstów, jednak nie oznacza to że przestajemy pracować na materiale
sylabowym. Nadal ćwiczymy czytanie sylab otwartych i zamkniętych, tym razem wprowadzając spółgłoski miękkie oraz samogłoski nosowe.
Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów nauki czytania realizowane są według reguły:
- powtarzanie - odczytujemy sylaby i nakłaniamy dziecko do powtórzenia sekwencji sylab
– rozumienie - wskazujemy sylabę a dziecko ją odczytuje bądź odwrotnie odczytujemy sylabę a dziecko ją wskazuje
– nazywanie - czytanie... raz dziecko uczy dorosłego a
raz dorosły dziecko, np. dziecko odczytuje sylaby lub nazywa
przedstawione na ilustracjach sytuacje, natomiast my wskazujemy
odpowiednią sylabę. Zamiana rol powoduje, ze maluch chętnie powtarza
głoski, aby uczyć dorosłego, przy okazji w sposób zabawowy utrwala swoją
wiedzę.
W Zeszycie 1. dziecko najpierw odczytuje pojedyncze litery (samogłoski), potem wprowadzone zostają sekwencje liter - najpierw tych samych... dziewczynka śpiewa A A A, potem także różnych... kotek czyta Y I E U O A.
Jest to ważny etap stopniowego przechodzenia od całościowego czytania prawopółkulowego do sekwencyjnego czytania lewopółkulowego.
W Zeszycie 2. dziecko znajduje sylaby naśladujące dźwięki.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, które znajdują się w powyższym zeszycie, bardzo często występują w języku dzieci dlatego łatwo są identyfikowane drogą słuchową i wzrokową.
Na przykładzie Zeszytu 3. zostaje przedstawiony schemat poznawania przez dzieci zapisu sylab.
Aby ułatwić dzieciakom przyswajanie sylab, warto opowiadać im co widać na obrazkach np. Ola idzie do żłobka, żegna się z mamą. Jak myślisz co ona mówi? A co jej odpowiada mama? PA PA. To przykładowy tekst na etapie powtarzania.
Patrz jak śpiewają dzieci w przedszkolu. Spróbuj poszukać gdzie jest sylaba MA, tak jak wołał mamusię płaczący Kubuś. A teraz poszukaj sylaby ME, tak jak wołała koza. To przykładowe pytania na etapie rozumienia.
W zeszycie tym czytamy również zestawy - samogłoska + sylaba otwarta. Pojawiają się również sylaby zamknięte.
Tak prezentuje się Zeszyt 3. Pozostałe 15 zeszytów są na ten sam wzór.
Warto po przerobieniu danego zeszytu wprowadzić dziecku zabawy związane z danymi sylabami.
Dodatkowo do każdego zestawu Kocham Czytać dołączona jest książeczka Kocham uczyć czytać oraz kolorowanka.
Z zestawem
Kocham Czytać nasza nauka czytania jest gładka i przyjemna.
Wszystkich zainteresowanych przedstawioną przez
nas pomocą dydaktyczną zapraszamy do odwiedzenia
Księgarni tansis.pl.
Powyższe opinie są moimi opiniami i nie każdy musi się z nimi zgadzać :P
0 Komentarze
Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)